Skip to main content

Onze diensten: klantgericht met hoge service....

Balanceren

Comfortabele wegligging

Bij het wisselen van jouw banden zorgen we er altijd voor dat ze goed uitgebalanceerd worden. Dit zorgt voor een soepel rijcomfort en voorkomt vervelende trillingen in het stuur en de ophanging van uw auto. Uitgebalanceerde banden slijten gelijkmatig, wat de veiligheid op de weg vergroot.

Hoe werkt het balanceren? We plaatsen kleine stukjes zink of lood op de velg om ervoor te zorgen dat het gewicht gelijkmatig verdeeld is. Dit doen we met een computergestuurde machine die zeer nauwkeurig is.

Je merkt zelf vaak wanneer jouw banden gebalanceerd moeten worden. Als het stuur of dashboard trilt, vaak bij hogere snelheden, of als het stuur beweegt bij lage snelheden, is het tijd om de banden te laten balanceren.

Kies voor veiligheid en rijcomfort: laat jouw banden op tijd balanceren.

Repareren

Soms is repareren voldoende

Heb je een lekke band? Of denk je dat je band lek is, omdat je deze vaak moet vullen? Rijd dan niet verder!

Om te bepalen of jouw band nog gerepareerd kan worden, moet deze van binnenuit worden geïnspecteerd. Door te blijven rijden met een lekke band, riskeer je ernstige blijvende schade aan zowel de band als de velg.

Wij zorgen voor een grondige inspectie en veilige reparatie van jouw banden. Bezoek ons snel om verdere schade te voorkomen en weer veilig de weg op te gaan.

Zomer- en winterbanden

Het hele jaar veilig onderweg

Zomerbanden zijn speciaal ontworpen voor warme temperaturen en bieden optimale prestaties tijdens de lente en zomer. Zomerbanden hebben een speciale rubbersamenstelling en profiel dat zorgt voor betere grip op droge en natte wegen. Dit verbetert de wegligging en rijstabiliteit. Op warme en droge wegen bieden zomerbanden een kortere remweg, wat de veiligheid vergroot. De hardere rubbersamenstelling van zomerbanden vermindert de rolweerstand, wat leidt tot een lager brandstofverbruik en minder slijtage. En dankzij het geoptimaliseerde profiel voeren zomerbanden water efficiënt af, wat het risico op aquaplaning vermindert.

Winterbanden zijn essentieel voor veilige rijomstandigheden tijdens de koude maanden. Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere rubbersamenstelling die flexibel blijft bij lage temperaturen, waardoor ze betere grip bieden op ijzige en besneeuwde wegen. Het diepe profiel en de speciale lamellen van winterbanden zorgen voor uitstekende tractie op sneeuw en ijs, wat de wegligging en rijveiligheid verbetert. Winterbanden hebben een aanzienlijk kortere remweg op winterse wegen, wat cruciaal is voor de veiligheid. Met winterbanden kun je beter manoeuvreren en controleren, zelfs in de meest uitdagende winterse omstandigheden.

All season banden, ook wel vierseizoenenbanden genoemd, zijn ontworpen om het hele jaar door betrouwbare prestaties te leveren. All season banden combineren kenmerken van zowel zomer- als winterbanden, waardoor ze geschikt zijn voor een breed scala aan weersomstandigheden. Dit maakt ze ideaal voor gematigde klimaten waar extreme weersomstandigheden zeldzaam zijn. Met all season banden hoef je niet twee keer per jaar van banden te wisselen. Zo kan je in sommige gevallen goedkoper uit zijn. All season banden bieden goede prestaties op zowel droge als natte wegen, evenals op lichte sneeuw. All season banden zijn een praktische keuze voor bestuurders die het gemak en de veelzijdigheid van een enkele set banden waarderen. Hoewel ze misschien niet de prestaties bieden van gespecialiseerde zomer- of winterbanden, zijn ze een uitstekende oplossing voor het hele jaar door rijgemak in gematigde klimaten.

Het kiezen van de juiste banden voor elk seizoen is essentieel voor uw veiligheid en rijcomfort. Zomerbanden bieden optimale prestaties bij warme temperaturen, terwijl winterbanden cruciaal zijn voor veilige rijomstandigheden in de winter en All season banden voldoende zijn als je niet bij extreme weersomstandigheden de weg op hoeft. Wij helpen je graag bij het kiezen van de juiste banden voor elk seizoen, zodat je altijd veilig en comfortabel de weg op kunt.

Onze tips

Banden bepalen mede het rijgedrag

APK eisen Nederland - personenauto's

Kijk voor actuele vereisten op de website van de RDW.

  1. De wielen van personenauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden.
  2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
  3. ​De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
  4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
  5. De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is. In afwijking van de eerste volzin is naprofileren toegestaan indien de mogelijkheid daartoe op de band is vermeld door de aanduiding "REGROOVABLE" of door het teken "", met dien verstande dat het karkas van de band niet zichtbaar mag zijn.
  6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de personenauto. Een band moet zodanig gemonteerd zijn dat dit overeenkomt met de door de bandenfabrikant aangebrachte markering op de band die de draairichting of de binnenkant of buitenkant aangeeft.
  7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
  8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.
  9. De banden moeten een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.
APK eisen België - personenauto's

Kijk voor actuele vereisten op de website van GOCA Vlaanderen.

1.Keuring van de gelijkvormigheid van de banden
1.1.1 Banden
De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.
Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.
U kunt checken op de bandentool of de afmeting van de banden die u wenst te monteren op uw voertuig toegelaten zijn. De tool is van toepassing op personenwagens van categorie M1 geschikt voor het vervoer van personen, bestuurder inbegrepen, met maximum acht zitplaatsen.
1.1.2 Velgen
De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover:

  • Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
  • De banden mogen niet uit het koetswerk steken
  • De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.

2.1 Load- en snelheidsindex
2.1.1 Snelheidsindex
De snelheidsindex moet gelijk zijn aan of hoger zijn dan de minimale snelheidsindex, die overeenkomt met de maximale snelheid van het voertuig. Raadpleeg hier de tabel.
2.2.1 Loadindex (draagvermogen)
Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as. Raadpleeg hier de tabel.

3.Keuring van de staat van de banden
3.1 Diepte van de groeven
De tekening van de hoofdgroeven van de banden moet ten minste 1,6 mm diep zijn over 3/4 van het loopvlak.
3.2 Algemene staat en (abnormale) slijtage
Voor de slijtagegraad is een verschil (rechts-links) van max. 3 mm toegestaan per as.

4.Keuring van de montage van de banden
4.1 Symmetrie
De banden en velgen die op eenzelfde as gemonteerd zijn moeten beschikken over dezelfde technische karakteristieken. Dit geldt meer bepaald voor het merk, de afmetingen het draagvermogen en de snelheidsindex. Symmetrische en asymmetrische banden mogen niet op eenzelfde as gemonteerd worden.
4.2 Draairichting
Alle richtingsgebonden banden en asymmetrische banden moeten in de correcte zin gemonteerd worden. Dit geldt ook voor de aanduidingen van de draairichting en van « binnenzijde - inside » / « buitenzijde - outside ».

5.Sneeuwbanden
Voor een voertuig uitgerust met banden M + S :

  • Met een snelheidsindex lager dan het vereiste minimum, wordt deze montage aanvaard van 1 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met de vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden.
  • Met een snelheidsindex gelijk aan of hoger dan het vereiste minimum, wordt deze montage steeds aanvaard, heel het jaar door.

 

Energielabel voor banden

Van auto's, maar ook van koelkasten en wasmachines zijn we het al gewend: energielabels. Ook de bandenindustrie werkt met labels. Zo kun je zien of een band zuinig is, hoeveel lawaai hij maakt en hoe hij zich gedraagt op nat wegdek. Alle banden die na 30 juni 2012 geproduceerd zijn, moeten van een label zijn voorzien. De bandenfabrikanten hebben de handen ineengeslagen om een nieuw Europees bandenlabel te introduceren. De doelstellingen zijn helder: de verkeersveiligheid bevorderen, het brandstofverbruik verminderen en het omgevingsgeluid terugdringen.

Brandstofverbruik
De brandstofefficiëntie wordt vastgesteld aan de hand van de rolweerstand. Hoe lager die is, hoe minder brandstof de auto verbruikt. Verder wordt er gekeken naar de grip op nat wegdek. En het rolgeluid van de banden wordt gemeten.
Aan de hand van de testresultaten krijgen de banden hun label. Er zijn zeven klassen. Als een band een A-label krijgt, is hij zeer zuinig. Wordt het rubber voorzien van een G-label, dan is hij dat allerminst. Uit metingen is gebleken dat het verschil in brandstofverbruik tussen een A- band en een G- band kan oplopen tot 7,5 procent.

Nat wegdek en bandenlabel
Op nat wegdek wordt er onder meer een remtest gedaan. Bij een noodstop kan het verschil tussen een band die een F-kwalificatie heeft en een A-gelabelde band maar liefst 30 procent bedragen. Bij een snelheid van 80 km/h levert dit een kortere remweg op van 18 meter ten faveure van de A-band.

Bandenlabel ook voor lawaai
Ook wordt het externe afrolgeluid van de band gemeten. Onderaan het label kun je zien hoeveel lawaai de band produceert. Een golfje betekent dat de band relatief stil is. Twee golven houdt in dat het geproduceerde lawaai tussen de toekomstige norm en 3 decibel daaronder zit. En drie golven betekent dat de band een herrieschopper is en boven de toekomstige norm zit.

Toekomstige eisen bandenlabel
Straks moeten alle banden minimale waarden behalen om nog in de Europese Unie verkocht te mogen worden. Het is zelfs zo dat vanaf 1 november 2014 banden met een G-prestatie voor rolweerstand en een F voor grip op nat wegdek niet meer zijn toegestaan. Verder moet de etikettering niet alleen op de banden worden vermeld maar ook op bijvoorbeeld de factuur en de technische documentatie.

Strengere regels voor winterbanden in Duitsland en Oostenrijk vanaf oktober 2024

Vanaf 1 oktober 2024 veranderen de regels voor winterbanden in Duitsland en Oostenrijk. Automobilisten moeten vanaf die datum goed letten op het type banden dat ze gebruiken, vooral als ze regelmatig de grens oversteken.

Wat verandert er?

Winterbanden moeten vanaf oktober 2024 een speciaal symbool hebben: een sneeuwvlok in een bergpictogram (3PMSF-symbool). Banden met alleen de aanduiding ‘M+S’ (Modder en Sneeuw) zijn dan niet meer voldoende. Tot 30 september 2024 worden winterbanden die voor 2018 zijn geproduceerd en het M+S-symbool dragen, nog wel geaccepteerd. Na deze datum zijn ze niet meer toegestaan als winterbanden.

Geldt dit ook voor caravans en aanhangwagens?

Voor caravans en aanhangwagens veranderen de regels op dit moment niet. Deze voertuigen hoeven dus nog niet aan de strengere eisen te voldoen.

Waarom zijn winterbanden belangrijk?

Winterbanden zijn in Duitsland en Oostenrijk verplicht bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw of ijs. Rijden met verkeerde banden kan een boete opleveren en problemen veroorzaken bij een aanrijding, vooral als de verzekering betrokken raakt. Het is dus belangrijk om goed voorbereid te zijn.

Wat als ik na oktober 2024 nog M+S-banden heb?

Rijd je na 1 oktober 2024 met banden die alleen het M+S-symbool hebben, dan riskeer je een boete en loop je het risico aansprakelijk te worden gesteld bij een ongeval.

Voor meer informatie over de winterbandenregels in Europa kun je terecht op de website van de NKC.

Bronnen: ANWB, VACO, NKC